SCROLL

Marketingová automatizácia ako základ osobného vzťahu so zákazníkmi

Pojem marketingová automatizácia je čoraz rozšírenejší, málokto ho však vie nielen vysvetliť, ale i aplikovať. Podľa definície ide o „Využívanie informačných technológií v prostredí marketingu/predaja tak, aby bola firma schopná komunikovať v reálnom čase s každým jedným zákazníkom podľa jeho individuálnych potrieb a preferencií.“

Každý zákazník má vlastnú požiadavku, jedinečný spôsob nákupu, preferované zariadenie, vyhľadávanie tovaru a porovnávanie cien. Už nestačia generické kampane „pre všetkých“ a masovo odosielané newslettre s ponukami podľa toho, čo práve chcete predať. Očakávania klienta sú stále vyššie a šiť ponuky na mieru by v tomto prípade znamenalo vytvárať stovky kampaní „ručne“. To, čo automatizácia prináša, je práve individuálny prístup, personalizovaný obsah, publikovanie kampaní v relevantnom čase, a to preferovaným kanálom, ktorý zákazníka prirodzene nasmeruje v nákupnom procese.

Vďaka marketingovej automatizácii vie firma identifikovať ľudí a spoločnosti, ktoré navštevujú konkrétne predajné miesta a dokáže monitorovať a analyzovať ich správanie sa v offline, ale aj online prostredí. Všetky získané dáta o browsovaní, nákupoch, interakciách, či engagemente na sociálnych sieťach umožňuje segmentovať užívateľov a nastavovať automatizované kampane naprieč všetkými využívanými kanálmi.

Dáta, a teda pochopenie klienta, je základ pre vytváranie personalizovaných ponúk, ktorých počet môžete pomocou nástrojov pre marketingovú automatizáciu priebežne zvyšovať a komunikovať viac osobných, aktuálnych a relevantných správ svojim zákazníkom. Kombinácia možností využívania jednotlivých kanálov, akými sú weblayer, e-mail, SMS, mobilná aplikácia alebo sociálne siete, pomáhajú zastihnúť užívateľa tam, kde sa práve nachádza. Benefitom je samozrejme získanie lepšej zákazníckej skúsenosti, ktorá môže prispieť k rozvoju osobnejších vzťahov a budovaniu lojality.

Marketingová automatizácia v praxi

Bez marketingovej automatizácie s použitím iba Google Analytics bolo podstatne náročnejšie sledovať konkrétneho klienta. Zákazník prišiel na web, niečo vyhľadával, preklikával kategórie a nakoniec vložil ľubovoľný produkt do svojho nákupného košíka. Nasledoval v lepšom prípade nákup alebo v horšom odchod z webstránky, čo znamenalo, že zákazníka daná firma stratila.

Sledovanie životného cyklu zákazníka s pomocou marketingovej automatizácie otvára nové možnosti. Návštevník otvorí web a okamžite je identifikovaný ako pomenovaná alebo anonymná cookie. Firma dokáže zistiť odkiaľ konkrétny zákazník prišiel, čo ho zaujíma, a čo konkrétne vyhľadáva s prihliadnutím na efektivitu marketingových investícií. Dokáže vidieť oblasti záujmu, ktoré zákazník preklikal, koľko tam strávil času, a nakoniec vidí aj to, čo do svojho nákupného košíka vložil. Pomocou webovej analytiky sleduje pohyb v rámci nákupného procesu a jeho úspešnosť, s možnosťou v ktoromkoľvek bode procesu zákazníka osloviť mikro-kampaňou dostupnými kanálmi. Na základe marketingovej automatizácie dokáže firma zistiť, či zákazník tovar nakúpil, a v akej hodnote a pracovať so zákazníkom podľa ďalších preferencií. V takomto prípade sa môže začať budovanie osobného vzťahu so zákazníkom, ktorý je veľmi dôležitý pri budúcom smerovaní akejkoľvek firmy.

Branislav Kohl

Branislav Kohl

CEO

Ozvite sa nám

Tešíme sa na vašu správu

Ďakujeme za vašu správu, budeme vás kontaktovať.

Chyba